tisdag 22 september 2015

Recension: The Spectacular Now av Tim Tharp

Det här är en av de gånger då jag sett filmatiseringen innan jag läst boken. När jag såg filmen (en bra filmatisering också, kan jag konstatera nu) tyckte jag att den var helt okej, men hade ingen aning om att det var en bok. Och när jag insåg det ville jag läsa den, helt enkelt för att jag anade att det var en berättelse som skulle fungera ännu bättre som bok än som film.

Sutter Keely går sista året i high school. Han är smart, kvick och rolig. Alla älskar att vara runt honom, han är den givna mittpunkten på alla fester, och han charmar sig in hos varenda tjej som är värd namnet. Vad gör det då att han dricker konstant, varje dag? Att han missar skolan, får dåliga betyg och inte kan hålla vad han lovar? Han lever i nuet! Problemet är bara att alla andra inte gör det. När han träffar den skygga nörden Aimee kan han inte låta bli att göra henne en tjänst. Han ska ge henne lite självförtroende. Men hans till en början oskyldiga projekt blir snart något som han helt tappar kontrollen över - precis som han håller på att förlora kontrollen över det mesta i sitt liv.

Jag tycker att filmen The Spectacular Now - och kanske boken också - har blivit helt och hållet felaktigt kategoriserad som en kärlekshistoria, för att det säljer bättre. Visst har den element av kärlek, men det är betydligt mindre än vad man skulle kunna vänta sig och relationen i boken är knappast en att se upp till. Men det är lätt att få för sig att det här bara är ytterligare en variant på "bad boy faller för den oskyldiga tjejen"-konceptet, men fokuset i boken vilar betydligt mer på Sutter som karaktär än på någonting annat, och det tycker jag är bra. Det finns alldeles för många sådana berättelser redan, och The Spectacular Now sticker hål på förväntningarna man har på ett sätt som gör den både intressant och desto verkligare.

Mest av allt är The Spectacular Now en bok som utforskar livet, tankarna och känslorna hos en tonåring som står och snubblar vid gränsen till ren och skär alkoholism. Och den gör det bra, utan pekpinnar eller föreläsningar, snarare tvärtom. Eftersom boken berättas av Sutter i jagperspektiv är det bara hans förskönade, vridna bild av sig själv som man har tillgång till. Och Sutter själv tycker att han är kungen. Han är fantastisk, han är rolig, ingen kan säga nej till honom. Och han är också rolig att läsa om - hans kvickheter och skämt är kul, men skrattet fastnar i halsen när man fort inser att under hans käcka yta ligger något mycket mörkare och pyr. Det är just detta som boken gör så himla bra - hur läsaren förstår saker som Sutter bara slätar över och bortförklarar. Under ytan av skämt och fest förstår man fort att den här killen har problem han inte tar itu med, att han inte tar ansvar för vilka konsekvenser hans beteende får, och att han någonstans förstår allt detta utan att ha modet att ta det till sig. Det är en komplicerad och känslig porträttering som jag uppskattar.

Jag tror också att jag gillar boken mycket för att vi alla känner till någon som Sutter. Någon som alltid drar de roligaste skämten, hittar på de knäppaste sakerna och har de bästa historierna att berätta. Man känner igen den här killen - det är han man undrat hur det ska gå för egentligen, hur han faktiskt tänker. Valet av miljö - sista året i high school, när alla börjar fundera på framtiden och planera livet mer konkret, är också bra. För vad händer när kungen av high school inser att skolan inte varar för evigt? Att han vid något tillfälle måste ta sig samman för att inte bli lämnad av alla sina vänner?

Jag tycker att The Spectacular Now är bra, men därmed inte sagt att jag gillar allt med den. En av dess största nackdelar är hur avlägsen den känns för mig som svensk läsare, för den vilar så mycket på sin high school-miljö, och det finns någonting nästan oöverkomligt amerikanskt med den. Vilket kanske också är en av anledningarna till att den inte, så vitt jag vet, blivit översatt till svenska. Även om jag beundrar karaktärsgestaltningen är det inte en bok som är fantastisk, utan det är en bra bok. Varken mer eller mindre, men å andra sidan räcker det så ibland.

"The Spectacular Now", 2008