fredag 10 april 2015

Omläsning

Utöver listan över böcker som jag skulle vilja läsa (som säkert är längre än min arm vid det här laget) har jag en helt annan lista över böcker jag skulle vilja läsa om. Kanske främst klassiker och andra böcker som jag inte tror att jag uppskattade tillräckligt mycket första gången jag läste dem.

I tolv-trettonårsåldern läste jag en hel del klassiker som jag nästan glömt helt och hållet nu. Bland annat En världsomsegling under havet som jag hemskt gärna skulle vilja läsa om för att se om jag tycker den är lika bra nu. Eller På västfronten intet nytt, Tom Sawyer, och Den hemliga historien.

Andra böcker jag skulle vilja läsa igen är hela Stephen Kings Det mörka tornet-serie, alla på rad för att verkligen nörda ner mig. Och hans Jurtjyrkogården, Talismanen och Dolores Claiborne.

Sen finns det alla de där böckerna jag vill läsa om fast på originalspråk - kanske främst The Call of the Wild, men också The Catcher in the Rye. Andra sådana böcker är En vampyrs bekännelse  - någon gång i början av gymnasiet läste jag alla böcker av Anne Rice som översatts till svenska, sedan köpte jag dem på engelska med tanken att börja om från början och läsa hela serien. Det gick ju som det gick med den saken...

Så tänker jag - det finns så många böcker och så lite tid. Kanske borde man bara koncentrera sig på att läsa det man ännu inte känner till. Brukar ni läsa om böcker? Har ni i så fall några ni verkligen vill läsa igen, som jag?


2 kommentarer:

  1. Jag läser om Harry Potter med jämna mellanrum (främst ettan och trean), och vissa andra böcker. Men fokuserar mig främst på "nya" böcker, tiden är knapp som den är...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Harry är ju given ja! Jag läser också om dem ibland när andan faller på. Men visst, man borde kanske fokusera på saker man inte alls läst ännu...

      Radera