tisdag 30 december 2014

Årets böcker 2014

Imorgon är det nyårsafton, och eftersom det är ganska liten chans att jag hinner läsa ut ännu en bok innan året är slut så tycker jag att det är dags för årets listor. Som vanligt börjar jag med att lista alla de böcker som jag läst under 2014:
  1. 22/11 1963 av Stephen King
  2. An Abundance of Katherines av John Green
  3. Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald
  4. Smålands mörker av Henrik Bromander
  5. I kroppen min - resan mot livets slut och alltings början av Kristian Gidlund
  6. Tid att älska dags att dö av E.M. Remarque
  7. Giovannis rum av James Baldwin
  8. The Ocean at the End of the Lane av Neil Gaiman
  9. Gul utanpå av Patrik Lundberg
  10. Maurice av E.M. Forster
  11. The Shining av Stephen King
  12. Livbåten av Charlotte Rogan
  13. Doktor Sömn av Stephen King
  14. Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg
  15. Odd och frostjättarna av Neil Gaiman
  16. Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt
  17. På stranden av Nevil Shute
  18. I klockornas tid av Maria Gripe
  19. Styggelsen av Amanda Hellberg
  20. Som om jag frågat av Johanna Lindbäck
  21. Glastunneln av Maria Gripe
  22. Berövad av Liz Coley
  23. Dubbelfel av Lionel Shriver
  24. Himmelsdalen av Marie Hermanson
  25. Muminpappans memoarer av Tove Jansson
  26. Den gamle och havet av Ernest Hemingway
  27. Varg-Larsen av Jack London
  28. Egalias döttrar av Gerd Brantenberg
  29. Djungelboken av Rudyard Kipling
  30. Klätterbaronen av Italo Calvino
  31. Farlig midsommar av Tove Jansson
  32. Frankenstein av Mary Shelley
  33. Äta djur av Jonathan Safran Foer
  34. Glasblåsarns barn av Maria Gripe
  35. Människohamn av John Ajvide Lindqvist
  36. En komikers uppväxt av Jonas Gardell
  37. Ett ufo gör entré av Jonas Gardell
  38. Jenny av Jonas Gardell
  39. Jag, En av David Levithan
  40. Med uppenbar känsla för stil - ett reportage om manlighet av Stephan Mendel-Enk
  41. Männen med rosa triangel av Heinz Heger
  42. Flickan och skulden av Katarina Wennstam
  43. Trollvinter av Tove Jansson
  44. Hunden av Kerstin Ekman
  45. Steglitsan av Donna Tartt
  46. Purgatorium av Mikaela Knutsäter
  47. Priset man betalar av Lionel Shriver
  48. Peter Pan och Wendy av J.M. Barrie
  49. The Face on the Milk Carton av Caroline B. Cooney
  50. Glaskupan av Sylvia Plath
  51. Musselstranden av Marie Hermanson
  52. Miss Peregrine's Home for Peculiar Children av Ransom Riggs
  53. Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist
  54. Gone Girl av Gillian Flynn
  55. Vårt behov av tröst av Stig Dagerman
  56. Svensk synd av Martin Jern
  57. Dansa på min grav av Aidan Chambers
  58. Affektion av Martin Jern
  59. Huset Ushers undergång av Edgar Allan Poe
  60. Kaninhjärta av Christin Ljungqvist
  61. Ett annat sätt att vara ung av Per Nilsson
  62. Gräset är mörkare på andra sidan av Kaj Korkea-aho
  63. Jag duger inte åt lycka av Märta Fohlin
  64. Lilla smycket av Patrick Modiano
  65. Världens viktigaste kyss av David Levithan
  66. Getingfabriken av Iain Banks
  67. Eleanor & Park av Rainbow Rowell
  68. Speciella omständigheter av John Ajvide Lindqvist
  69. I Know What You Did Last Summer av Lois Duncan
Det är betydligt bättre jobbat än förra året, när jag bara hade läst 33 böcker. Anledningen till att jag ökat så mycket är nog en kombination av arbetslöshet, samt att jag börjat jobba deltid på ett bibliotek där läslusten frodats ganska bra.

Dessutom är 2014 det bästa året för den här bloggen hittills - just nu är vi uppe i omkring 5000 läsare i månaden (som mest ca 6000). Det bidrar förstås till att det blir roligt att hålla på med böcker och läsande. Det kan jag bara tacka er, mina läsare, för.

Men hur ser då årets lista ut, mer i detalj? Av de 69 böckerna är 26 barn- eller ungdomsböcker. 19 kan räknas som klassiker eller åtminstone kultböcker, och 13 stycken snuddar på något vis vid temat homosexualitet. Det finns fyra fackböcker - resten är skönlitteratur, inklusive två separata noveller.

Dessutom har jag för första gången läst en aktuell Nobelpristagare i Patrick Modiano! (fast årets lista innehåller fler - Rudyard Kipling och Ernest Hemingway).

Till nästa år hoppas jag på en lika lång eller längre lista, med samma slags blandning av vuxenromaner, ungdomsböcker och en och annan fackbok som i år.

Hur många böcker har ni läst i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar