söndag 30 maj 2010

Veckans recension: Dime Store Magic av Kelley Armstrong

Att hantera faktumet att hennes mamma mördats, och att hon plötsligt måste ta hand om den trettonåriga Savannah, borde vara problem nog för Paige Winterbourne. Men som om inte en normal, envis tonåring vore nog med utmaning, så är Savannah en av de mäktigaste häxor Paige någonsin stött på – och hon har inte ens blivit så gammal att alla hennes krafter utvecklats än.
Dessutom är Savannah alltför villig att acceptera svart magi. Hennes likgiltighet inför människor och deras lidande skrämmer Paige, liksom det faktum att Savannah är kraftfullare än hon själv och på gränsen till ohanterlig. Men trots det går det inte att bortse från att Savannah egentligen bara är en trettonårig flicka, med en mördad mor och alla de problem som vanliga tjejer i hennes ålder måste handskas med.
De äldre kvinnorna som är överhuvudena i the Coven, trots att platsen för ledare egentligen är Paiges, blir alltmer otåliga och oroliga vad gäller Savannah. Savannahs mamma var trots allt en häxa som besatt oerhörd svart magi. Och Paige har enligt dem aldrig varit att lita på med sin otålighet och rebelliska natur. De tror inte att hon är mogen att ta sig an Savannah, och vill helst se att Savannah försvinner från all kontakt med the Coven. Det gör Paige rasande – trots allt är det ju meningen att the Coven ska vara en fristad för alla häxor, en trygg plats för lärdom där man inte blir avvisad, och de vänder ryggen åt en flicka på gränsen till sina fulla krafter.
Men hennes problem med Savannah slutar inte där. Leah, halvdemonen som så effektivt nästlade sig in på forskningsanstalten i Vermont förra året, tar plötsligt kontakt med Paige, med krav på förmyndarskapet för Savannah. När Paige svarar med att kämpa emot, börjar saker hända alldeles för snabbt.
Genom underliga omständigheter får hon kontakt med besvärjaren Lucas Cortez som vill hjälpa henne, trots att fejden mellan häxor och besvärjare fortfarande pågår. Och när the Coven vägrar hjälpa henne, blir kanske Cortez hennes enda utväg. Men kan hon lita på en besvärjare? Har hon råd att vara stolt och vägra hans hjälp?
Paige måste bestämma sig snabbt, för saker blir snart allt allvarligare. Offentlig smutskastning hotar och the Covens tålamod sinar. Paige börjar inse att hon står ensam i en strid som kan rasera precis allting hon någonsin strävat efter att uppnå, att kampen för Savannah kan innebära att hon förlorar allting annat.
Är hon beredd att ta upp den kampen?

Som tredje boken i serien om Otherworlds kvinnor, och den första med Paige som huvudperson, är Dime Store Magic precis lika spännande som sina föregångare. Den är intressant, rolig och bra, med intrig och problem som blandar genrer skickligt och som gör gamla story lines originella och oväntade. Det hela är otroligt skickligt och skrivet med en trovärdighet jag inte ens kan komma mig för att ifrågasätta.
Jag tycker visserligen mer om varulven Elena som huvudperson, men Paige är inte heller dålig. Hon är uppfriskande, intelligent men samtidigt väldigt mänsklig. Det går att relatera till henne, och även om jag ibland blir lite irriterad på hennes envishet så är hon en stark karaktär som jag gillar. Jag tycker också om att man blir påmind om Elena och föregående händelser, vilket gör att man känner sig mer inne i serien och mer invigd i själva berättelsen.
Otherworld är en värld där jag känner mig välkommen och som jag varken kan eller vill släppa.
Jag tycker om karaktärernas djup och annorlunda personligheter, allt från den envisa Savannah med sina humörsvängningar, till den samlade och akademiske Lucas Cortez med sina dolda egenskaper. Jag gillar också hur feminismen ligger till grund för berättelserna i den här serien som uteslutande handlar om starka kvinnor som vägrar bli nedtryckta, och jag tycker om hur olika genrer blandas så otroligt skickligt – fantasy, feminism, drama, kärlek, action, ödets alla nycker. Otherworld är definitivt en favoritserie.
Engelskan i Dime Store Magic slår mig som något svårare än föregående två böcker, mest på grund av lagliga termer och antika häxföremål, men trots det är det fullt förståeligt och jag tappar sällan bort mig.
Nästa bok i serien handlar också om Paige, och jag är spänd på att se vad hon kan tänkas göra härnäst. Boken heter Industrial Magic.

”Dime Store Magic
”, 2004

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar