måndag 26 oktober 2015

En synd

Under läsningen av Tysk höst har jag stött på någonting jag absolut avskyr, men som inte var bokens fel. Den hade nämligen fullt av understrukna meningar! Jag köpte den begagnad, så sådana skavanker är att räkna med, men det finns nästan ingenting som stör mig mer när jag läser än just markerade meningar. Jag stannar liksom till och försöker tänka ut varför meningen är understruken, vilket stannar upp hela läsningen.

Som tur var hade den förra ägaren bara använt blyerts, så efter att ha läst ut boken tog jag fram mitt suddgummi och började ta bort alla streck. Blir ni också störda av markeringar i boken ni läser? Eller markerar ni rentav själva?


6 kommentarer:

  1. Köper alla mina böcker nya.
    Fast jo jag kommer ihåg när man gick i skolan och man fick låna en bok som andra elever hade använt.
    Dem hade skrivit små kommentar, ritat små figurer eller skrivit svaren på frågorna.
    Så jo, avskyr när man ska behöva sudda bort kladd i böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen? Jag köper nog nästan 50/50 - begagnat och nytt. Finns det någon anledning till att du bara köper nytt? :)

      Radera
    2. Det är väl för att det är enklast/bekvämast, så man vett att det man köper är i bra skick.
      Då ibland så ser man någon riktigt fin begagnad bok som man bara måste ha.

      Grattis på födelsedagen
      Jag skickar en present till dig på mailen, ha en fortsatt trevlig vecka.

      Radera
    3. Nämen! Det var som attan, det hade du verkligen inte behövt! Tack så hemskt mycket! :)

      Radera
  2. Jag ÄLSKAR att stryka under! Det är det finaste med böcker och en stor anledning till att jag har svårt att låna böcker - då kan jag ju inte markera viktiga citat eller fina stycken! Jag och min syster lånar ofta böcker av varandra, och det är alltid så spännande och fint att se vilka delar hon har strukit under, vad som betyder mycket för henne och vilka delar hon har reagerat på. Jag tycker man lär sig väldigt mycket om en person på det sättet. Jag älskar också att jag, efter att jag läst ut en bok, när som helst kan plocka ut den ur bokhyllan, bläddra igenom den och direkt se och hitta korta, markerade utdrag som kort och tydligt påminner mig om vad som var så bra med just den boken. Så kan jag uppleva dem igen, utan att behöva läsa igenom hela boken. Jag skulle inte kunna klara mig utan mina understrykningar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, där ser man hur olika det kan vara! Men jag kan hålla med dig om att det är intressant och spännande att se vad någon annan strukit under - och roligt också, ibland. Men oftast när jag läser så vill jag koncentrera mig på boken, och understrykningar kan få mig att börja tänka på den som strukit under istället! Och så har jag svårt att återvända till vad boken handlar om...
      Men jag förstår grejen med att stryka under, så som du beskriver det :) Jag nöjer mig med att spara citat genom att fota med mobilen.

      Radera