torsdag 30 oktober 2014

Halloweentips!

Jag älskar ju att läsa skräcklitteratur, och nu är ju Halloween snart här. Vad passar då bättre än några tips på läskiga böcker att komma i rätt stämning med?

För att inte upprepa mig från tidigare år så tänkte jag att jag ska tipsa om de fem bästa skräckböckerna jag läst sedan förra årets Halloween...

... och vi börjar med Värddjuret av Marie Hermanson. Visserligen tar den sin början i en djupt o-halloweenig miljö, nämligen på Borneo. Där blir vår huvudperson infekterad av någonting - tror hon. I själva verket har hon blivit värddjur åt en främmande varelse. Värddjuret är en kort roman med häftiga vändningar och ett genomgående obehag, som passar alla som gillar skräck - också de som inte tycker om övernaturliga inslag.



Nummer två är The Shining av Stephen King - en omläsning visserligen, men vad vore en skräckbokslista utan King? Inte värd sitt namn, det säger jag bara. The Shining är dessutom en sån där klassiker både när man bara räknar Stephen King-böcker för sig och när man tänker skräcklitteratur i stort. Det finns väl ingen som inte känner till handlingen? Eller? Kort då: en liten familj flyttar in i ett nedstängt hotell under vintern, men det dröjer inte länge förrän de är både insnöade och helt omgivna av onda andar. En lite långsam bok, men så läskig att Joey i Vänner kände sig tvungen att lägga den i frysen.



Nu till listans riktiga klassiker: Frankenstein av Mary Shelley. Och nja, jättejätteläskig är den kanske inte, men den är utan tvekan kuslig och läsvärd, eftersom den är unik i litteraturhistorien. Dessutom har väl få böcker lämnat ett sådant avtryck inom skräckgenren. Den handlar, som alla vet, om en snubbe som bestämmer sig för att han vill leka gud, och med hjälp av modern teknologi (som den såg ut i slutet på 1800-talet) skapar han en varelse av likdelar. Och sedan går det utför, såklart.


Så har vi då en av mina personliga höjdpunkter på den här listan; Människohamn av John Ajvide Lindqvist. Vår alldeles egna, svenska skräckguru. Det har dröjt innan jag kommit mig för med att läsa Människohamn, men den är ju otroligt bra. Och faktiskt riktigt läskig. Den handlar om ett försvunnet barn, om krafter man inte kan rå på, och innehåller både spöken och magi.



Sista boken ut är Styggelsen av Amanda Hellberg - inte en av mina personliga favoritböcker, men jag tar varje tillfälle i akt att göra lite reklam för svensk skräck. För läskigt är det ju definitivt, när den unga kringresande flickan Singa kidnappas för sin förmåga att kommunicera med andevärlden. Både det ockulta och den mänskliga grymheten får plats i den här boken.


Med det önskar jag alla mina läsare en fin allhelgonahelg med massor av skräckinslag... Vilken är den läskigaste boken du läst? Tipsa mig gärna i kommentarerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar