onsdag 22 oktober 2014

Frågor att mota bort beslutsångest med

Jag kan inte bestämma mig för vad jag vill läsa härnäst - kanske för att jag egentligen borde läsa körkortsteori och Haruki Murakamis Elefanten som gick upp i rök, fast jag inte vill läsa någon av dem (jag är så trött på noveller för tillfället). Istället har jag lånat hem Martin Jerns Affektion och pillar lite förstrött på Den lille vännen av Donna Tartt - två böcker jag verkligen vill läsa... så istället sitter jag här och svarar på frågor. 

1. Den värsta läsupplevelsen du haft?
I mitt huvud finns det två slags dåliga läsupplevelser - dels böcker som är genuint dåligt skrivna och har en dålig story (Ormfågel av Mats Wahl), och dels böcker som blir svårlästa för att de har ett invecklat språk eller oklart upplägg, som en hel del klassiker (Röda rummet av August Strindberg eller Moby Dick av Herman Melville), eller för den delen känns jobbiga att läsa för att man hatar karaktärerna fast man inte borde (Yarden av Kristian Lundberg).

2. Den bästa läsupplevelsen du haft?
Jag har haft några olika läsupplevelser som varit totalt uppslukande. Den senaste var Steglitsan av Donna Tartt.

3. Vilken bok har influerat dig mest?
Harry Potter-böckerna är förmodligen de som influerat och format mitt liv allra mest.

4. Har du någonsin läst en bok som gjort dig riktigt, riktigt rädd?

Jag älskar skräckböcker, men jag är inte särskilt lättskrämd. Men när jag läste Det av Stephen King var jag tvungen att lägga den ifrån mig när det började bli mörkt...

5. Vad använder du som bokmärke?

Ibland bara vad som finns till hands, men jag har en hel hög med bokmärken och det vore ju synd och skam att inte använda dem.

6. När läser du vanligtvis? Hemma, på jobbet, medan du lagar mat, på morgonen, kvällen, innan du somnar...?

Jag läser ibland på dagen om jag inte har något viktigare att göra, men mest av allt läser jag på tåget på väg till jobbet, på stationen när jag väntar på tåget, på jobbet när det inte finns mycket att göra och hemma innan jag somnar.

7. Minns du den första boken som du läste?

Nej, det gör jag inte. Mina föräldrar läste högt för mig och min syster ganska länge, och jag minns några av de böckerna, men inte vilken som var först.

8. Vad föredrar du - inbundet eller pocket?
Förut föredrog jag utan tvekan inbundet, men pocketböcker har faktiskt börjat tilltala mig allt mer. Numera finns det odrägligt snygga pocketugåvor av många böcker, och de är betydligt behändigare att ta med sig. Men om det är en författare man verkligen gillar, eller riktigt snygga böcker, så köper jag dem mer än gärna inbundna.

9. Vad läser du just nu?

Jag är lite "mellan böcker" just nu, men bokmärket ligger kvar i Walden, till exempel.

10. Lämnar du märken i dina böcker? Till exempel understrykningar, anteckningar, smulor eller kaffefläckar?

Jag stämplar och skriver mitt namn i mina böcker när jag köper dem, och visst har det hänt att jag spillt lite i dem, men aldrig med mening och aldrig särskilt allvarligt.

11. Spelar titel, längd och omslag någon roll när du väljer vad du ska läsa?

Ja, alla spelar roll. Ibland känner jag inte för att läsa något långt och ofta spelar både titel och omslag roll när de fångar min uppmärksamhet.

12. Bläddrar du någonsin igenom bokens sista sidor för att se hur det slutar?

Jag ska inte ljuga - det har hänt. Men det är en vana jag nästan gjort mig av helt med!

13. Om du vet slutet på en bok (till exempel om du blivit spoilad eller sett filmen), har det fått dig att ändra dig om du velat läsa boken innan?

Ibland, men oftast läser jag ändå.

14. Finns det någon bok du läst mer än fem gånger?

Jag tror att jag läst Skriet från vildmarken mer än fem gånger.

15. Har du någon gång varit med om en olycka på grund av en bok? (till exempel att nästan bli påkörd för att du läst medan du gått, eller om en bok ramlat ner på dig från en hylla...)

Ja, faktiskt. När jag bara hade en bokhylla fick jag så småningom lägga böcker på hög bredvid hyllan. Högen växte... och växte... tills den nästan var lika hög som själva bokhyllan. Den var dessutom ganska svajig, trots att jag försökte lägga de tjockaste och bredaste böckerna underst. Iallafall vaknade jag en natt av ett brak. Högen hade ramlat framlänges, det vill säga i riktning mot min säng och mitt sovande huvud. Jag hade böcker i sängen, men som tur var inget mer allvarligt än så. Nu har jag tre bokhyllor (men det finns ändå böcker som inte för plats).

16. Säljer eller ger du bort dina böcker? Eller behåller du alla, även de du tycker är dåliga?

Jag är ganska bra på att spara på saker, oavsett vad det är. Jag har väldigt mycket böcker, men jag har bra koll på vilka jag gillar mindre än andra, och de samlar jag då och då ihop och ger bort till Röda Korset eller någon annan välgörenhetsorganisation. Ibland byter jag också ut fula böcker mot snyggare nya sådana. Det gjorde jag med t.ex Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen och Glasblåsarns barn.

17. Läser du även på toaletten?
Det händer, om boken är väldigt spännande...

18. Har du något system för vad du läser, t.ex att du skriver ner vad du läst, vad du vill läsa, vad du vill köpa, etc?

Om jag har! Jag har framför allt min lista över böcker jag läst, som jag började på redan när jag var elva. Då var den i pappersform med egenhändigt dragna linjer (jag tror fortfarande att jag har den kvar någonstans). Nu är den digital och finns i datorn, med lite mer än 600 titlar listade (det dröjde länge innan jag började lista också omlästa böcker). Och sedan har jag en uppsjö av listor på böcker jag vill läsa, bland annat en helt reserverad för böcker med homotema, böcker jag vill köpa och - såklart - mitt recensionarkiv här på bloggen, som ju egentligen också är en enda lång och detaljerad "detta har jag läst"-lista.

Vad svarar ni på frågorna? Kommentera eller länka gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar