måndag 25 april 2016

Tips från världens alla hörn

På Världsbokdagen i helgen gjorde jag ett inlägg om hur pinsamt lite icke-västerländsk litteratur jag läser. En del av problemet är tveklöst att det är väldigt svårt att hitta boktips från andra delar av världen, men tack vare en kommentar på helgens inlägg har jag fått några böcker att kolla upp. Och som svar på den kommentaren tänkte jag idag ta och tipsa om en bok från varje land som jag läst någonting från. På det sättet hoppas jag att jag kan sprida lite boktips från hela världen. Jag blir superglad om ni vill kommentera och ge mig tips också, för jag vill verkligen bli bättre på att läsa böcker från fler länder!

Nord- och Sydamerika:

Europa

Asien:
Ryssland: Brott och straff av Fjodor Dostojeviskij

Afrika:
Algeriet: Kärleken, kriget - en algerisk mosaik av Assia Djebar

Oceanien:

Som ni ser har min lista en rejäl slagsida åt det europeiska hållet. Innan 2016 är över skulle jag hemskt gärna vilja läsa iallafall en bok från Kina, någonting från Mellanöstern och mer från Afrika och Sydamerika. Har ni några tips? Vilka länder vill ni läsa mer från? 

8 kommentarer:

  1. Har inte läst nånting av honom, men Mo Yan vann ju Nobelpriset i litteratur för nåt år sen. Han var från Kina om jag inte minns fel. Kanske något att kolla upp om du vill läsa något därifrån? ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mo Yan hade jag helt glömt bort! Klart jag ska försöka läsa någonting av honom. Tack för tipset! :D

      Radera
  2. Dra en bläng på dessa:

    https://booksfromeverycountryonearth.wordpress.com/


    http://www.goodreads.com/topic/show/1152745-where-we-ve-been-previous-years-master-list

    Annars skulle jag nog googla för länder som jag skulle tycka vore intressanta och försöka hitta deras kanon.
    Sen så finns det ju lite kategoriseringsproblem. Ska Kafka räknas som tjeck eller tysk; Camus som fransman eller algerier; Kippling som indier eller britt?
    Sen får man ju inte glömma stater som gått under t.ex. Österrike-Ungern, Mesopotamien, Rom. ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken, blir till väldigt stor hjälp! :)

      Håller med dig om kategoriseringsproblematiken, men tänker att det får bli lite av ett individuellt val... Man kan ju t.ex räkna in vilket språk romanen i fråga är skriven på, och i vilken kulturtradition. För mig är nog t.ex Kipling mer brittisk än vad han är indier, med tanke på att han skriver på engelska i en brittisk tradition. Han är knappast en röst ur det kolonialiserade Indien på samma sätt som han är en röst ur det imperialistiska Storbrittanien. Kafka och Camus är lite svårare att kategorisera... tänkvärt!

      Radera
    2. Som fd franskstuderade på universitetet i Lund skulle jag vilja inflika att Camus själv sade att han "skrev på franska för att berätta för fransmännen att han inte var fransk" (j'écrit en français pour dire au Français que je ne suis pas Français). Så skulle nog kategorisera honom som algerier :)

      Radera
    3. Åh! Det visste jag inte! Där ser man. Tack för din insikt :D

      Radera
  3. Sydkorea: Hönan som drömde om att flyga av Sun-Mi Hwang.

    SvaraRadera