söndag 19 juli 2015

Pärla ur hyllan: The Old Man and the Sea

Av alla de fina böckerna jag hittade på loppmarknaden igår, är det nog ändå The Old Man and the Sea som jag är gladast över att ha hittat. Jag äger den visserligen redan på svenska, men jag tycker att just den här utgåvan är så otroligt fin. Det är precis en sådan bok som jag älskar att ha i hyllan.

Den här boken är tryckt 1953, om jag förstår boken rätt - bara ett år efter att den först gavs ut i USA. Tyvärr saknar den de fina illustrationerna som finns i min svenska utgåva, och den har inget skyddsomslag, om den någonsin haft ett. Det har jag dock anledning att tro, eftersom jag hittade en grej när jag kom hem och öppnade boken för första gången. Bland försättsbladen låg nämligen vad som verkar vara den urklippta omslagsbilden.

 
Varför den förra ägaren valt att göra så vet jag inte - kanske tyckte hen helt enkelt att boken var snyggare utan omslag. För den är verkligen vacker - och det allra finaste med den är kanske ryggen, som tyvärr är lite vattenskadad, men den ger boken ett särpräglat utseende också när den står i hyllan.


Framsidan är också fin, men inte lika unik:


Det som gör mig glad med boken är också att jag förmodligen kommer att läsa den. Jag tror att Hemingway i originalspråk skulle bli en helt annan upplevelse, och med sitt ganska korthuggna språk blir det nog inte heller en särskilt svår uppgift.


Boken har också dedikationen som syns på bilden. Många ogillar att ha böcker med andras namn i, men jag kan inte låta bli att tycka att det är en del av bokens historia, en del av dess liv. Det är en av anledningarna till att jag är så svag för mycket gamla böcker - det känns som om de tagit del av massor, som om de genom att bara ha vistats med sina läsare blir genomsyrade av dem. Ju äldre böcker är, desto mer själ tycks de ha. Det här är definitivt en av de böckerna, och det känns fantastiskt att ha hittat den. Lite fler bilder för att jag inte kan låta bli:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar