tisdag 30 juni 2015

Gallrat-haul

Igår besökte jag Ystads bibliotek för att fynda lite gallrade böcker på deras stora utförsäljning. Efter mycket om och men - jag försöker numera att inte köpa allt bara för att jag kan - blev det fyra böcker:

Och solen har sin gång av Ernest Hemingway - jag vill verkligen läsa mer Hemingway, och den här kan nog tilltala mig tror jag. Utgåvan är ganska ful men om jag verkligen gillar den kan jag säkert byta ut den mot en snyggare i framtiden.

Vykort från ingenmansland av Aidan Chambers. Älskar ju hans Dansa på min grav, men har knappt läst något annat av honom (om jag inte räknar in nån barnbok när jag var tolv). Den här har jag velat läsa ett tag men inte kommit mig för. Nu när jag har den kanske jag gör det.

Bröderna Grimms sagor i två band. Förut har jag endast haft det andra bandet i min hylla, och det har irriterat ihjäl mig att jag bara haft den ena. Men så hittade jag nu två band (är osäker på om det finns fler) och köpte båda, så att jag kunde byta ut mitt ena mot två. Jag vill bli bättre på att läsa sagor faktiskt, och har både Grimm och H.C. Andersen i hyllan utan att riktigt få tummen ur.

Fler böcker blev det inte - jag stod och tvekade länge över En bön för Owen Meany av John Irving, som jag vill läsa, men det var en så trasig bok att jag bestämde mig för att försöka läsa den på annat håll. Det går ju faktiskt att låna det mesta, och jag har så lite plats i hyllorna att jag helst försöker fylla dem med böcker som inte håller på att falla i bitar.

Annars då? Jo, jag läser Skuggan över stenbänken av Maria Gripe, och har en reserverad bok att hämta ut från biblioteket lite senare idag. Har ni fyndat något begagnat ännu i sommar?


2 kommentarer:

  1. Jag är lite rädd för att gå på andrahandsaffärerna och så nu, behöver verkligen inte mer böcker men det är ju så mysigt att gå och titta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det! Jag försöker tänka att det mesta går att låna, men ibland hittar man nån liten pärla. Begagnade böcker är ju dessutom så väldigt billigt för det mesta, så det är svårt att låta bli.

      Radera