måndag 25 maj 2015

Karaktärsquiz

Jag har visst varit dålig på att blogga i helgen igen - men jag läser, jag lovar! Och så väntar jag på ett spännande paket från Bokus... men till dess - den här roliga taggen hittade jag, återigen, hos Vargnatts bokhylla. Och så tog jag mig friheten att översätta dem lite snabbt till svenska. Svara ni också!

1. Du har ett prov imorgon, men istället för att plugga har du ägnat dig åt att läsa. Vilken fiktiv karaktär ringer du för att hjälpa dig råplugga?
Precis som Vargnatt måste jag ju svara Hermione från Harry Potter. Det finns verkligen inget bättre svar på den frågan.



2. Din lön kommer inte förrän om två veckor, men du är pank. Vilken rik karaktär lånar du pengar av?
Robin Hood skulle nog hjälpa mig, tror ni inte? Han är kanske inte rik per say, men jag tror ändå att han skulle kunna fixa fram lite cash.



3. En inbrottstjuv är i ditt hus. Vilken karaktär ringer du för att hjälpa dig slå ner tjuven?
Elena från Bitten skulle nog klara av det ganska bra.



4. Du har haft en riktigt dålig vecka. Vilken karaktär ringer du för att bli uppmuntrad?
Joni från Inger Edelfeldts Finns det liv på mars?. Hon skulle både kunna relatera, ge bra råd och göra mig på bra humör tror jag.

5. Zombieapokalypsen har kommit. Vilken karaktär kan klara av en sådan? Välj den karaktär som du tror har störst chanser att överleva.
Jag tror att jag skulle vilja ha Roland Deschain från Stephen Kings Mörka tornet-serie på min sida. Han verkar redan ha överlevt en typ av apokalyps och ingenting stoppar honom. Yes please, protect me.



6. Ditt hus har brunnit upp, så du har inga kläder. Vilken karaktär vill du låna kläder av?
Kan jag få komma till trollkarlsvärlden och prova på lite mantlar och grejer? Inte? Isåfall vill jag testa lite av Katniss kläder från The Hunger Games, de är ju beskrivna i så fin detalj.

7. Du har just gjort slut med din pojkvän/flickvän. Vilken karaktär får bli ditt rebound?
Humhum... den här var ganska svår. Kan jag få Lestat från En vampyrs bekännelse utan att han dödar mig? Okej, Lestat då.

Hur svarar ni?

2 kommentarer: