måndag 4 november 2013

30 bokfrågor

1. Har du ett speciellt ställe hemma där du brukar läsa?
Nej, men jag gillar att ha lugn och ro runt mig och inte så mycket annat som stör. Oftast hamnar jag i sängen eller i en soffa.




2. Bokmärke eller vilket papper som helst?
Jag gillar bokmärken och använder dem så ofta jag kan, men visst händer det att jag använder annat också om jag inte har bokmärken till hands.

3. Kan du sluta läsa var som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
Jag kan sluta var som helst, oftast hittar jag direkt tillbaka till rätta stället. Men om jag vet att jag måste vänta ett tag innan jag läser vidare så försöker jag att sluta vid ett kapitel eller slutet på ett stycke.

4. Äter eller dricker du när du läser?
Ibland, det kan vara ganska mysigt.

5. Tittar du på tv eller lyssnar du på musik medan du läser?
Jag föredrar att läsa i lugn och ro. Särskilt tv:n tycker jag är väldigt distraherande, men jag kan mycket väl lyssna på låg musik eller sitta på en högljudd plats och läsa, även om det såklart är lite svårare.

6. En bok åt gången eller flera på samma gång?
Jag föredrar en åt gången, men det händer att jag läser flera samtidigt också. Dock är det oftast en indikator på att boken jag började läsa inte var tillräckligt engagerande för att hålla mig kvar.

7. Läsa hemma eller var som helst?
Var som helst. Det är väldigt skönt att kunna plocka upp en bok på tåget, på bussen eller när man väntar på något.

8. Läsa högt eller tyst inuti huvudet?
Tyst. Att läsa högt går oändligt mycket långsammare för mig.



9. Läser du någonsin i förväg eller hoppar över sidor?
Det händer tyvärr. Jag är inte stolt, och jag har lyckats spoila handlingen för mig själv flera gånger. Att hoppa över eller skumläsa gör jag dock aldrig.

10. Ha sönder ryggen eller behålla boken som ny?
Jag är av åsikten att böcker är till för att läsas. Därmed inte sagt att man ska vara oförsiktig, men jag tycker inte heller att man ska behandla dem som om de var av glas. Jag föredrar mina böcker med lite slitage, eftersom det visar att jag läst dem och att jag satt min egen prägel på dem. Det är också därför som jag tycker om att köpa begagnade böcker - de har mer personlighet.


11. Antecknar du i dina böcker?
Nej, åtminstone aldrig med skönlitteratur. Jag har gjort anteckningar i kursböcker för att underlätta studier, men jag försöker att markera med post-it-lappar i första hand. Hittar jag citat jag vill komma ihåg skriver jag av dem eller tar ett foto på sidan för att minnas.

12. Hur många böcker har du läst i ditt liv?
Omkring 550, inte inräknat omläsningar av böcker. Har räknat efter och i snitt läser jag en bok i veckan.

13. Vilken är din absoluta favoritbok någonsin?Jag har många favoritböcker, men jag står i skuld till Harry Potter och kommer aldrig någonsin att kunna jämföra de böckerna med några andra.


14. Vem är din absoluta favoritkaraktär?
Jag har så många där också! Det är omöjligt för mig att säga bara en. Men för enkelhetens skull ska jag välja en för den här listan - och jag tror jag väljer Graógráman från Den oändliga historien. Han är en ganska liten karaktär i boken och ägnas bara två kapitel, men ända sedan jag läste boken för första gången så har jag varit så fascinerad av honom. Delvis kanske för hans utseende - han är ett stort lejon som lever i en flerfärgad öken, och växlar färg för varje sanddyn han står på. Men kanske tycker jag främst om honom för att han presenteras som fiende men slutar som huvudpersonens vän, och han är en enormt ensam karaktär eftersom han förbränner allting runt sig till den öken han lever i. Han kallas Den brokiga döden och är en så komplex och sorglig sidokaraktär som jag aldrig riktigt kunnat släppa.



15. Favortfilmatisering av en bok?
Den gröna milen är en fantastisk filmatisering, liksom Stand by Me, baserad på The Body av Stephen King.

16. Vilken bok är den sämsta bok du vet, och varför?
Det finns en del böcker som jag verkligen inte tycker om, och ett fåtal som jag ogillar skarpt. En av dem är Yarden av Kristian Lundberg, som jag tycker är gnällig, egocentrisk och ensidig.

17. Vilken fiktiv karaktär är du kär i?
Min första kärlek var väl Harry Potter. Men jag är lite kär i Henry från Tidsresenärens hustru, det kan jag inte förneka.

18. Vilken av de böcker du läst i skolan har blivit din favorit?
I åttonde klass läste vi En komikers uppväxt, och sedan dess har jag haft en liten thing för Jonas Gardell som håller i sig.

19. Vilken bok skulle du vilja blev till film eller tv-serie?
Under förutsättning att det görs bra - The Dark Tower av Stephen King. Det skulle kunna bli så kick-ass.



20. Vilken är den första boken du minns att du läste?
Förutom Tintin som jag minns att jag läste hemma, och högläsning ur Madicken med mamma, så minns jag att jag läste böcker av Gull Åkerblom i typ andra, tredje klass. De handlade om ett par elever i mellanstadiet som blev kära och hade titlar som handlade om mat som Pizza med svamp och ost och Coca-cola och hamburgare. Det är åtminstone de första regelrätta kapitelböckerna som jag kan komma ihåg tydligt att jag läst, men jag tror jag hade böcker innan dess som jag också läste.

21. Vilken bok läste du sist och vad tyckte du om den?
I helgen läste jag ut I ett annat land av Håkan Lindquist. Det märktes att den var riktad till yngre, men den var bra och hade väldigt bra poänger som den fick fram på ett fint vis. 

22. Vilken författare skulle du helst vilja träffa?
Jag skulle ju hemskt gärna vilja sätta mig ner och prata med min världs två giganter; J.K. Rowling och Stephen King. Samtidigt tror jag att man kanske skulle bli lite besviken på något sätt när man inser att de också bara är människor, så egentligen är det kanske bäst att de får ha sitt liv på pappret och i mitt huvud. För att citera John Green: "What a treacherous thing to believe that a person is more than a person."



23. Lukten av nya eller av gamla böcker?
Både och luktar gott, men för mig är det nog ändå den gamla som jag tycker bäst om. Den ger bilder av bibliotek och dammiga mystiska hyllor, och jag svär att jag kan bli hög på den.

24. När hade du din Twilight-fas?
Jag fick den boken av förlaget som ger ut den i Sverige eftersom jag praktiserade där första året i gymnasiet. Jag hade aldrig hört talas om den, och jag tyckte att den var en underhållande, lite spännande och märkligt fängslande ungdomsbok. Jag läste nästa bok i serien när den kom och sen verkade hela världen brisera i en Twilight-explosion som jag aldrig riktigt fattade. Jag ska inte ljuga och säga att jag tyckte boken var dålig, för det tyckte jag inte, och tycker fortfarande inte. Nej, det är inget mästerverk och sista boken i serien kan vara något av det sämsta jag läst, men jag har heller aldrig riktigt förstått varför man ska hata den. Det finns bättre böcker, men lita på mig när jag säger att det också finns sämre.

25. Vilket är din favorit bland övernaturliga varelser?
Ända sen jag var barn har jag haft en fascination och ett intresse för varulvar. De är utan tvekan mitt favoritmonster, även om de har en tendens att bli rätt patetiska på film. Jag tror det handlar om striden mellan civilisation och djuriskhet som egentligen är det som jag har fallit för, och ingenstans blir väl den kampen så tydlig som hos varulven.
26. Om du kunde byta kropp och personlighet med vilken karaktär som helst, vem skulle det vara?
Jag har svarat på den här frågan förut och mitt svar är detsamma - jag skulle nog ge vad so helst för att bli en bakgrundskaraktär i Harry Potter. Jag vill inte vara en huvudkaraktär, jag behöver inte känna Harry Potter eller ens gå på skolan samtidigt som honom - jag vill bara gå på Hogwarts, som en vanlig elev.

27. När läser du?
Överallt och så ofta jag kan.

28. Vad läser du för tillfället?
A Clockwork Orange i nyöversättning. Jag har läst den förut men har förstått att jag nog inte förstod fullt ut vad boken hade att säga förut, och dessutom visar det ju sig att den svenska översättningen jag läst inte ens var komplett. So here I go again.



29. Pocket, inbundet eller e-bok?
På senaste tiden har jag börjat gilla pocketböcker desto mer än vad jag gjorde förut, på grund av det behändiga och lätta formatet. Dock finns det ingenting som slår en riktigt fin, inbunden bok i lite mindre storlek. Jag älskar inbundna böcker också, men de är svårare att ta med sig överallt. E-bok har jag aldrig provat och har egentligen ingen önskan att prova heller.

30. Innan du läste din favoritbok, trodde du då att den skulle bli din favorit?
Nej. Precis som med filmer så upplever jag nästan alltid bra böcker när jag inte fått höra på förhand att de är bra. Det bästa är när man inte vet något alls om boken och inte har några förväntningar alls. Det är då upplevelsen blir som mest förvånande och som starkast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar