måndag 13 februari 2012

Lite fantasi, tack?

Kan ingen ordna ett finare svenskt omslag till Den oändliga historien? Det är en bok jag hela tiden kommer tillbaka till, en av mina favoriter någonsin, och det gör mig lite ledsen att jag inte gillar omslaget. Jag tycker det är tråkigt och det representerar inte bokens handling alls.

Kanske bara jag som är kräsen, men hallå. Alla utgåvor jag sett har haft identisk omslagsbild med undantag av bakgrundsfägen. Originellt, verkligen... särskilt för att handla om en värld som heter Fantasién.

Side note - både den gröna och den orange boken innehåller ett av de värsta tryckfelen jag sett, någonsin. Mejlade förlaget om det förra året, som den nörd jag är, och de lovade mig ett felfritt ex nästa gång de trycker upp den. Man kan ju alltid hoppas på lite roligare framsida samtidigt.


















Omslag från 1981, 2001 och 2011, om jag inte tar fel. Jag äger bara den gröna, som jag faktiskt fått av Akademibokhandeln när min skola var där på studiebesök, i sjuan eller åttan.

3 kommentarer:

  1. haha, den grå boken är verkligen fruktansvärd :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åttiotalet är knappast känt för sin snygga design :P

      Radera
  2. Jag äger också den gröna, men oj så länge sen det var jag läste den! Måste ta och göra det snart känner jag :-)
    Ja, man kan ju tycka att det borde vara en lite mer fantasieggande framsida ;-)

    SvaraRadera