fredag 19 februari 2016

Efter tenta-belöningen

Idag skrev jag min första engelska tenta, vilket gick över förväntan. Som en morot till mig själv i allt pluggande lovade jag mig själv att om tentan gick bra skulle jag åka in till Waterstones och faktiskt köpa den där snygga upplagan av Philip Pullmans His Dark Materials-trilogi.

Sagt och gjort, förväntansfull stegade jag fram till hyllan inne i den helt fantastiska Waterstones-butiken (den är, jag skämtar inte, fyra våningar hög). Men! Förstår ni hur besviken jag blev när den första boken, Northern Lights, var slutsåld? Kvar fanns bara nummer två och tre. Jag hade varit så inställd på att köpa hela serien på en gång att jag på riktigt blev alldeles ställd.

Men så hittade jag med hjälp av ett butiksbiträde hela serien i en box. Inte riktigt med lika fina omslag, men snygga nog att jag skulle bestämma mig för att köpa boxen istället. (Vilka omslag som helst är egentligen snyggare än de svenska som jag läste för längesen, som bara är samma bild från den kassa filmatiseringen på varje bok.)

Hur som helst vet jag precis vad jag ska börja på nu i helgen, och jag är väldigt förväntansfull.


4 kommentarer:

  1. Det låter som en underbar bokaffär. Fyra våningar!! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Jag blev alldeles paff första gången jag var därinne: En trappa till? Och en till? Och EN TILL?

      Radera
  2. Känner mig lite lurad när jag inser att de svenska titlarna är sjukt cheesy jämfört med originalens? Hade kanske kunnat lista ut det själv men läste dem första gången när jag var för liten för att tänka på sånt... Omslagen till mina svenska är ganska fina i alla fall, tecknade, från innan-film-tiden tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det brukar ju vara så tyvärr, nästan alla titlar låter lite bättre i original. Men tror att Northern Lights har getts ut under titeln The Golden Compass också, om jag inte minns helt fel. Men de där omslagen som du har vet jag vilka det är, dem gillar jag! :)

      Radera