onsdag 22 februari 2017

Årets bokrea-tips

Höll ju till och med på att missa att bokrean började idag! Jag har massor av böcker i hyllan som stått olästa alldeles för länge (och dessutom en ekonomi som är bättre lämpad för bibliotek och second hand än för bokhandlar), så jag tror att jag kommer hålla mig ifrån årets rea så mycket jag kan (fast vem vet...)

Men även om jag själv inte känner mig så sugen på årets rea så har jag botaniserat lite bland årets utbud, och tänkte tipsa lite om de böcker på rean som jag tycker är mest läsvärda.

Först ut, Färjan av Mats Strandberg ska tydligen gå att hitta på årets rea. En spännande, tät skräckroman för den som inte räds en blodig handling.

Störst av allt av Malin Persson Giolito var en av mina favoriter från 2016, och också den går att hitta billigare nu. Även den tangerar skräckgenren, men helt utan övernaturligheter. Istället är det ett spännande rättegångsdrama om rikedom, makt och utsatthet.

För att fortsätta på skräcktemat finns också John Ajvide Lindqvists Rörelsen, den andra delen i hans planerade trilogi, att hitta på rean. Krypande skräck och vidriga badkar...

Förrförra årets Nobelpristagare Svetlana Aleksijevitj finns också att hitta, hennes starka dokumentärroman Kriget har inget kvinnligt ansikte rekommenderas varmt.

För er som tar er ut på rean: Happy hunting!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar