onsdag 16 december 2015

Vem får lov att vara revolverman?

Ryktena om en filmatisering av Stephen Kings Det mörka tornet har cirkulerat länge utan att det verkat hända något, och det är först det sista året eller så som det funnits mer substans i nyheterna om en potentiell film eller tv-serie. Och precis som med många andra långa bokserier är folk extremt känsliga angående hur den här filmatiseringen möjligtvis kan se ut, och kanske mer än något annat angående vilken skådespelare som passar bäst för att spela huvudkaraktären.

De sista dagarna har det dock tagit hus i helvete i nästan alla kommentarsfält som på något vis är kopplade till nyheter om en Dark Tower-filmatisering. Det beror på att skådespelaren Idris Elba blivit aktuell för att spela huvudrollen som Roland, och eftersom hans utseende inte stämmer överens med böckernas beskrivningar av honom. Roland har nämligen beskrivits och illustrerats genomgående som en vit man i böckerna, enligt Stephen King själv med Clint Eastwood som förlaga.


Att bläddra igenom kommentarsfälten har snabbt blivit ganska otrevligt, med människor som tar ut sin frustration på både Stephen King, filmskaparna, "dagens PK-samhälle", och Idris Elba. King själv tog till orda på twitter häromdagen:
De som protesterar menar framför allt att förhållandena mellan karaktärerna inte skulle fungera om man skulle casta en svart man att spela Roland, eftersom Rolands relation till karaktären Detta inte skulle bli densamma. Detta litar nämligen inte på vita män och låter Roland veta det. För mig låter det dock ganska mycket som ännu en variant på "Jag är inte rasist, men..."

Och jag själv då? Personligen tycker jag, liksom King, att hudfärgen på Roland spelar betydligt mindre roll än om Elba kan bära upp en så pass komplex karaktär. Jag har inte sett honom i något vad jag vet, men han ser ju onekligen rätt badass ut på det där Roland-sättet, och verkar vara en hyllad skådespelare. Jag är inte naiv nog att tro att en helt trogen filmatisering av serien någonsin kommer att göras, och förhållandet mellan Roland och Detta är knappast det viktigaste i serien. Jag tror inte att en potentiell filmadaption skulle bli särskilt lidande om just den detaljen inte fanns med.

Och precis som i inlägget jag skrev i somras om den genomgående vittvätten som skett i adaptioner av Ursula K. Le Guins serie om Övärlden, så tycker jag att hudfärg spelar en extremt liten roll i en fantasyvärld, som ju inte kan påverkas av vår världs sociala eller geografiska förutsättningar.


En liten not är att vi också ofta antar av bara farten att alla vi läser om är vita så länge motsatsen inte uttryckligen kan bevisas. Till exempel finns det inga som helst belägg i Harry Potter-böckerna för att Hermione skulle vara vit, men vi tenderar att läsa henne som vit, särskilt efter att ha sett filmerna med Emma Watson. Hon är säkert inte det enda exemplet på en sådan karaktär, och jag tycker det är viktigt att börja fundera på varför vi så ofta har svårt att förställa oss normbrytande utseenden på karaktärer utan att bli tillsagda att göra det först.

Dessutom vete gudarna att Hollywood verkligen behöver fler filmer med icke-vita människor i huvudrollerna - mer än någonsin inom fantasy. Nej, vet ni vad. Heja Idris Elba!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar