söndag 2 augusti 2015

Att köpa eller inte köpa

Just nu håller jag alltså på med Stig Dagermans Nattens lekar. Dagerman är en författare som jag, trots att jag inte gillar allt jag läst av honom hittills, älskar nästan helt förbehållslöst. Vad det är som gör att jag smälter så inför honom och hans författarskap är svårt att beskriva, men han är en av mina favoriter.

Hur som helst har Dagerman naturligtvis getts ut gång på gång i massor av utgåvor sen han först debuterade 1945. 2010 gav man ut hans böcker i nya, snygga inbundna band från Norstedts. Det är deras upplaga av Nattens lekar som jag läser, och nu har jag fått ett extremt habegär efter de andra böckerna man gett ut i samma serie.  Problemet? Dels är de dyra, och dels har de inbundna varianterna gått ur tryck. Jag har hittat dem på Bokbörsen - men är i valet och kvalet angående om det verkligen är så smart att blåsa hela min bokbudget på dem. Men jag menar - titta på dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar