lördag 14 februari 2015

Valentintips

Det är kanske lite sent påkommet för min del, men idag råkar ju faktiskt vara Alla hjärtans dag. En ganska kommersiell och överskattad högtid tycker jag personligen, men icke desto mindre är det på sin plats med lite romantiska boktips (för alla som i likhet med mig spenderar den här dan med en bok).

Jag ska med en gång erkänna att kärleksromaner inte är mitt starkaste kort. Det är inte en genre jag är särskilt insatt i, men det finns ändå en hel del bra böcker vars huvudsakliga tema är kärlek, och som råkar vara fantastiskt läsvärda.

Först ut på listan; Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger, som är en av mina favoritböcker. Den är en fantastiskt vackert skriven berättelse om Henry som ofrivilligt reser i tiden, och hans hustru Clare. I högre grad en kärlekshistoria än en science-fictionberätteslse, och en väldigt välskriven och originell roman (men vad du än gör, se inte filmen.)



Med nummer två hamnar vi med en gång i ungdomsboksträsket, som är mitt favoritträsk. Nästan inga andra författare lyckas beskriva kärleksrelationer så bra som ungdomsförfattare. The Fault in Our Stars av John Green är både fruktansvärt sorglig och fruktansvärt vacker, om två cancersjuka tonåringars dödsdömda kärleksrelation. Näsdukar är obligatoriskt (och här får du gärna se filmen efteråt).



Jag fortsätter på det deppiga sjukdomstemat också med nummer tre, Torka aldrig tårar utan handskar 1: Kärleken. Kanske inte en kärlekshistoria i samma bemärkelse som de förra två, utan desto mer en redogörelse för aidsspridningen i Stockholm på åttiotalet. Ändå är berättelsen om Rasmus och Benjamin väldigt berörande, och Jonas Gardell är en otrolig författare. Om du inte redan läst den här trilogin är det verkligen dags.



Sedan tar vi ett språng tillbaka till det rena feel-good-andet med Eleanor & Park, ännu en ungdomsroman, om de två lite utstötta high school-eleverna som finner varandra. En lättläst och välskriven bok som balanserar bra mellan mörka och ljusa teman. Dessutom känns de två huvudpersonerna så verkliga - betydligt mer på riktigt än, säg, Bella och Edward.



Sist ut kör vi en sista ungdomsbok, Nick & Norahs oändliga låtlista av Rachel Cohn och David Levithan, som utspelar sig under en enda oändlig New York-natt. Nick och Norah skiljs åt, stöter på varandra igen och igen medan de rör sig från klubb till klubb i den upplysta Manhattan-natten, till tonerna av sin gemensamma musik.



Har ni några bra kärleksböcker att tipsa mig om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar