onsdag 18 februari 2015

Inför årets bokrea

Jag hade nästan helt glömt bort att det är bokrea på gång! Fast, jag måste medge att jag de senaste åren har fyndat väldigt lite på just bokrean (jag är en sån där gammalmodig en som tycker bättre om bokrean i butik än digitalt). Men ändå, nu har jag skrollat igenom Bokus och Adlibris listor inför den 25:e februari, och det finns ju ändå några stycken som jag blir sugen på...

Kanske framför allt är jag lockad av De dömdas ö av Stig Dagerman. De senaste åren har jag utvecklat lite av en Dagermanfetisch och jag skulle hemskt gärna vilja läsa allt han skrivit, för han är helt fantastisk.

Vidare hittade jag fackboken John Bauers sagovärld - betydligt billigare på bokrean än på Myrorna som jag skrev om för ett tag sedan, så det är kanske läge att slå till?

En annan fackbok som fångade mitt intresse är Lär dig skriva spännande av Olov Svedelid. Inte för att jag är något enormt Olov Svedelid-fan, men jag minns hans böcker från när jag gick i mellanstadiet, och jag kan mycket väl tänka mig att han kan sitta inne med en del väldigt praktiska tips.

Sist men inte minst - novellsamlingen Låt de gamla drömmarna dö av John Ajvide Lindqvist. Visserligen står fortfarande hans första samling Pappersväggar kvar på hyllan alldeles, alldeles oläst, så kanske borde jag ta itu med den först, men kan man låta bli? Tveksamt.


Det var alla de böcker jag själv är intresserad av att köpa (fast hellre i fysisk bokhandel än via nätet, om det går att undvika). Men i mitt letande hittade jag också en hel del böcker som jag läst, och som jag inte har något emot att tipsa mina läsare här om att köpa:

Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist var en väldigt speciell läsupplevelse som inte liknar något annat jag lagt vantarna på, särskilt inte när det dessutom rör svensk litteratur. Absolut en läsvärd roman om vad som händer med en grupp människor när deras sammanhang bokstavligen försvinner i tomma intet.

Livbåten av Charlotte Rogan tyckte jag visserligen var lagom rolig själv, men jag kan tänka mig att andra skulle finna den betydligt bättre än vad jag gjorde, om vad som händer med en grupp människor strandade i en livbåt. Och när det är rea och allt...

Gone Girl av Gillian Flynn hoppade också upp på realistorna - inte heller den en personlig favorit, men filmen kom ju i år och om ni inte redan sett den är det ju alltid en bra idé att ta sig an boken först, om en man som blir anklagad för att ha mördat sin hustru.

Jag kommer nog aldrig i mitt liv missa ett tillfälle att pracka på någon Steglitsan av Donna Tartt, en av mitt livs bästa läsupplevelser. Om pojken Theo som efter ett terrorattentat får med sig en ovärdelig tavla som kommer påverka hela hans liv. Köp den, stjäl den, så länge du läser den.

Stephen Kings 22/11 1963 kommer också på rean och också den är en av mina favoritromaner under senare år, och definitivt en av Kings bästa i mitt tycke. En roman om en tidsresa, om Kennedymordet, om femtiotalets USA och om kärlek.

Och sist ut - har du inte redan läst Jonas Gardells trilogi Torka aldrig tårar utan handskar om att leva med och omkring aids i Stockholm under 80-talet, så ta chansen nu och köp dem. Det är de verkligen värda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar