fredag 18 juli 2014

En nördig dröm i uppfyllelse

Ungefär så kändes det när jag och min vän Johanna besökte Harry Potter the Exhibition i Norrköping i tisdags. Man fick tyvärr inte ta några bilder, men det finns några att hitta på google om man är intresserad - och kanske är det egentligen bäst om man går dit utan att ha sett några foton.

Det var iallafall långt mer än bara en utställning av filmrekvisita - arrangörerna har verkligen ansträngt sig för att göra det till en upplevelse. Man kunde bli sorterad i elevhem, lyssna på vad filmskaparna hade att säga om all rekvisita och i slutet väntade världens roligaste (dock också världens dyraste) giftshop. Jag kunde inte låta bli att köpa en Quidditch-tröja och lite Potter-godis.


Godiset bestod av en chokladgroda - jag fick Hagrid på mitt kort - och Bertie Botts Bönor i alla smaker. Och de menade faktiskt alla, precis som i boken. 


 Förutom äpple, citron och marshmallow kan man äta en som smakar gräs, spya, daggmask eller ruttet ägg. Jag har haft jättekul när jag bjudit familjen kan jag ju säga...


Jag tipsar verkligen alla som är Harry Potter-fans att gå till den här utställningen. Det var väldigt kul även om jag personligen inte är ett lika stort fan av filmerna som av böckerna. Det var ändå väldigt coolt att se alla kläder och prylar på så nära håll (vid ett tillfälle blev jag ordentligt skrämd av en dementor som hängde ner ur taket) och höra tanken bakom designen på dem. Det var visserligen en lite dyr upplevelse, men klart värt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar