söndag 30 mars 2014

Tio frågor

Ibland har man massor att blogga om, och ibland ingenting. Just nu jobbar jag mycket, jag läser The Shining för andra gången och jag planerar skrivarcirkeln för fullt. Men lite frågor kan jag ta mig tid att svara på ändå!

1. En bok du lånat ut till mer än en person?
Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken har jag lånat ut vid tre tillfällen - alla till mina klasskompisar från skrivarlinjen på Gotland.

2. Den längsta bok du läst?
Den längsta bok jag läst är Det av Stephen King. Den är 1188 sidor lång.



3. Den bok du ägt längst men aldrig läst?
Jag har ganska många olästa böcker och vet inte riktigt vilken som jag haft längst, men jag tror att det kan vara De tre musketörerna av Alexandre Dumas. Jag ska, jag ska.

4. Den djurkaraktär som är din favorit?
För att göra det lättare försöker jag bara ta med böcker där djuren är huvudpersoner (då räknas automatiskt Hedwig bort), och då blir det Buck, från Skriet från vildmarken av Jack London. Fast jag gillar Hassel och hans kaninkompisar i Den långa flykten också.

5. En bok du skulle vilja blev en film?
Jag tror att om någon kompetent person sattes på att göra Det mörka tornet av Stephen King till en filmserie eller tv-serie, så skulle det kunna bli totalt fantastiskt.

6. En bok du önskat aldrig hade blivit film?
Bläckhjärta, eller Inkheart som filmen heter, är ett bra exempel på en bok som man totalförstörde när man gjorde film av den. Den, och en hel del Stephen King-verk som bara blivit skitfilmer som missat poängen totalt.

7. Din favoritinledning?
Alltså, det finns många bra, vissa av rent stilistiska skäl och andra av nostalgiska, som första meningen till Harry Potter och de vises sten som alltid får mig att le och bli alldeles varm inombords. Men en av mina absoluta favoriter är från Den hemliga historien av Donna Tartt (en helt fantastisk roman, för övrigt): "Snön smälte uppe i bergen och Bunny hade varit död i flera veckor innan vi började inse vilken allvarlig situation vi befann oss i." 

8. Ditt favoritslut?
Slut är det jag oftast har störst problem med i böcker, eftersom jag ofta upplever att det blir plötsligt och konstigt. Jag gillar när ett slut får boken att kännas komplett. Jag tror mina favoriter är Den oändliga historien av Michael Ende, Djungelboken av Rudyard Kipling, Den gröna milen av Stephen King och kanske också Spring! Fanny, spring! av John Reynolds Gardiner, som är ett favoritexempel på när ett abrupt slut fungerar riktigt bra.


9. Den roligaste bok du läst?
Alltså, Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams är ju helt hysterisk på alla sätt. Men jag skrattar högt när jag läser Linas kvällsbok av Emma Hamberg hela tiden, så jag tror jag väljer den. Mest för att jag har den mer färsk i minnet.

10. Om du bara fick äga tio böcker, vilka skulle det vara?
Kan vara den svåraste frågan någonsin! Jag kan omöjligt välja mellan Harry Potter-böckerna utan skulle behöva ta alla sju, vilket bara skulle ge plats till tre andra böcker. Mardröm! Men okej, få se - kanske Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, Skriet från vildmarken av Jack London, Den oändliga historien av Michael Ende, Den gröna milen av Stephen King, Den hemliga historien av Donna Tartt, Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver, Gökboet av Ken Kesey, Harry Potter and the Order of the Phoenix, Bitten av Kelley Armstrong, och Robin Hood av Howard Pyle. Jag äger alla utom den sistnämnda, som jag hemskt gärna skulle vilja lägga vantarna på.

Svara på frågorna du med! Lämna en länk eller svara helt enkelt i en kommentar. Jag vill veta vilka böcker ni skulle välja om ni bara fick ha tio!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar