söndag 15 december 2013

Kompensation

Det ser inte ut som om jag kommer hinna läsa ut Morrans självbiografi idag, så den recensionen får vänta tills nästa söndag. Jag vet att jag varit dålig på att recensera de senaste veckorna, men jag skyller det på lite höstdepp och att jag blivit distraherad av omläsningen av Harry Potter and the Philosopher's Stone. Jag har nämligen en tvåmanna-bokcirkel med min vän Johanna där vi läser Harry Potter tillsammans på distans. Nu har vi precis börjat på Chamber of Secrets, och det är roligt att ha Harry i sitt liv igen (även om han aldrig helt lämnar mig).

Som kompensation har jag googlat fram en bokenkät som verkade intressant, och tänkte svara på lite bokfrågor.

Infoga en bild av det snyggaste bokomslaget du har i din bokhylla. Förklara varför du tycker det är så snyggt.
Det finns många fina omslag, men ett av mina favoriter är det här, från Boktjuven av Markus Zusak. Jag gillar det väldigt skarpt, för att det är en vacker bild med mycket stämning och en vinkel som inte avslöjar något ansikte och därför lämnar mer till fantasin angående huvudkaraktären. Dessutom speglar det på något vis bokens handling också på ett fint sätt.  Men delvis tror jag att jag uppskattar det så mycket för att min mamma målade av bilden till mig när jag fyllde 20, och jag blir påmind om det när jag ser boken. Jag infogar en bild av mammas tavla också, så får ni se själva.



Vilka tre böcker vill du köpa härnäst?
Jag vill hemskt gärna ha 22/11 1963 av Stephen King, men förhoppningsvis får jag den i julklapp. Sen skulle jag vilja köpa den oavkortade utgåvan av En världsomsegling under havet, och fortsätta min Muminsamling med Det osynliga barnet av Tove Jansson.

Vad skulle titeln vara till din egen självbiografi?
Det har jag aldrig tänkt på! Dessutom är jag så sorgligt dålig på titlar att det inte är sant. Jag får nog anlita någon till det!

Om du fick bjuda hem valfri författare i ett dygn, vem hade du bjudit och vad hade ni gjort under dygnet?
Det där är så svårt, för jag tror verkligen att det kan bli oerhört antiklimatiskt att möta sina idoler. De är liksom bättre inuti ens huvud. Direkt tänker jag J.K. Rowling, men jag tror att hon är precis en sådan person som jag borde avguda på avstånd. Stephen King verkar dock vara en schysst gubbe med fötterna på jorden, så honom hade det nog varit enklare att snacka lite med. Om skräcklitteratur, skrivandet, samhället och annat kul.

Hur ser din läsritual ut (hur förbereder du din lässtund)?
Sånt sysslar jag inte med - att läsa är vardagligt för mig, det kräver ingen ritual. Ska jag börja på en ny bok kan jag dock vilja komma i lite stämning först, men det tar inte lång tid.

Föredrar du färdiga/definitiva slut eller öppna slut? Varför?
Det beror såklart på, några av de bästa böckerna jag läst har oerhört öppna slut, andra har definitiva. Dock har jag upptäckt att jag börjat bli mer kräsen angående slut och oavsett om de är öppna eller slutna så vill jag kunna lägga undan boken och känna att jag är tillfredsställd som läsare. Och jag tror att definitiva slut lyckas med det lite oftare än de öppna.

Vilken bok hoppas du blir film, och vem ska i så fall regissera filmen?
Jag är så dålig på regissörer, men som alltid hoppas jag på att nån kompetent människa kan ta tag i en riktig filmatisering av Det mörka tornet. 

Infoga en sångtext som du gillar och musikvideon om du kan hitta den på t.ex. YouTube.
Jag som har så många favorittexter! Men en duo där texterna alltid står i fokus är ju Simon & Garfunkel. En av favoriterna är I Am a Rock, med hög igenkänningsfaktor:

A winter's day
In a deep and dark December;
I am alone,
Gazing from my window to the streets below
On a freshly fallen silent shroud of snow.
I am a rock,
I am an island.

I've built walls,
A fortress deep and mighty,
That none may penetrate.
I have no need of friendship; friendship causes pain.
It's laughter and it's loving I disdain.
I am a rock,
I am an island.

Don't talk of love,
But I've heard the words before;
It's sleeping in my memory.
I won't disturb the slumber of feelings that have died.
If I never loved I never would have cried.
I am a rock,
I am an island.

I have my books
And my poetry to protect me;
I am shielded in my armor,
Hiding in my room, safe within my womb.
I touch no one and no one touches me.
I am a rock,
I am an island.

And a rock feels no pain;
And an island never cries.


Någon regelrätt musikvideo finns inte till låten, det är den alltför gammal för, men det finns ett mysigt liveframträdande i svartvitt här:


Nämn en rolig litteraturrelaterad internetsida som du brukar vara inne på (helst något annat än en bokblogg).
Kommer med en gång att tänka på The Harry Potter Companion, som är en fantastisk sida som samlar fanart med Harry Potter-motiv och kombinerar konstverken med kortfattade analyser av varje kapitel. Dessutom finns det essäer och karaktärssidor. Det är en jättefin sida som verkligen är ovärdelig för mig som Potternörd.

Hur många böcker läser du i genomsnitt på ett år?
Sen jag började räkna efter så brukar jag ligga på runt 60 eller 70 böcker per år, men det går lite upp och ned.

Svara gärna på frågorna ni med och länka i kommentarerna så jag kan se vad ni svarar! Så dyker det upp en recension nästa söndag istället. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar