onsdag 31 juli 2013

Helt och hållet Stephen King - dedikationer, del 3

Eftersom jag äger så många böcker av skräckförfattarnas gigant, så är alla dedikationer hämtade ur enbart Stephen King-böcker den här gången. Jag äger nästan 60 böcker av honom, och således enhel del dedikatkioner. Många av dem är enkla, i stil med "Den här är till" och "Den här boken tillägnas" men det finns också några som är intressanta, och inte minst gåtfulla. Här är de.

Den första dedikationen kommer från Lida, boken om en författare som tas tillfånga av ett galet fan.

Nummer två är från Eldfödd.

En av de mest gåtfulla kommer från Sömnlös.

 Sedan har vi den här, från Det, som jag tycker är ganska fin.

Det intressanta med den här är att den kommer från Vägbygge, som är en roman King skrev under pseodonymen Richard Bachman. Och ja, jag var ju tvungen att kolla upp Ordspråksboken 31:10 - 28, som handlar om "Den goda hustrun" och hur hon är och beter sig.

Många av Kings böcker är dedikerade till hans fru, Tabitha. Eller Tabby, som han också ofta kallar henne. Pestens tid är en av dem.

 Mardrömmar består av fyra längre berättelser, varav Langoljärerna är den första. Kryptiskt värre.

Den sista långnovellen i Mardrömmar är Solhunden. En väldigt kryptisk dedikation här med, men jag har en liten misstanke om att "tigrarna" möjligtvis är något sportlag som man helt enkelt inte fattat när man gjorde översättningen. Vad tror ni?

Vargarna i Calla är femte boken i Det mörka tornet-serien. 

Och Det mörka tornet är den sista. Precis som J.K. Rowling dedikerade den sista av Harry Potter-böckerna till läsaren själv gör King samma sak här. "Ständige läsare", eller "Constant Reader" är namnet han gett sin trogna fanbase och i många förord talar han direkt till en med det smeknamnet. Så också här, i en av mina favoritdedikationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar