tisdag 5 juni 2012

Sommarlistor

Det iskalla junivädret till trots, så har många av de bloggare jag följer börjat lista vilka böcker de ska ta sig an i sommar. Jag försökte göra en egen sommarlista, men tvingade mig själv att sluta när jag nådde 73 böcker. Jag brukar inte hinna mer än ungefär 20 romaner på en sommar, och dessutom gillar jag inte att känna mig tvungen att läsa vissa böcker framför andra. Jag vill läsa de böcker jag har lust med just nu.

Men jag bestämde mig iallafall för att presentera tio böcker som jag verkligen vill läsa just nu, och som förhoppningsvis blir lästa innan sommaren är slut:

Moment 22 av Joseph Heller
Nattsvart, stjärnlöst av Stephen King
Matilda av Roald Dahl
Räddaren i nöden av J.D. Salinger
Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow av Sara Gruen
Never let me go  av Kazuo Ishiguro
Fahrenheit 451 av Ray Bradbury
Livet på en kylskåpsdörr av Alice Kuipers
Erebos av Ursula Poznanski
Miss Peregrine's Home for Peculiar Children av Ransom Riggs

Lägg också till att jag planerar att läsa alla böcker i Southern Vampire Mysteries som finns ute, och att jag har långa listor med titlar jag skrivit ner när jag jobbat mig igenom hyllorna på biblioteket. Ja, även utan sommarjobb lär jag vara ganska fullbokad. Inte mig emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar