söndag 6 juni 2010

Veckans recension: Industrial Magic av Kelley Armstrong

Att pojkvännen Lucas Cortez förhållande till sin far är dåligt är ingen nyhet för Paige Winterbourne. Och det är heller ingen nyhet att Benicio Cortez utnämnt sin rebelliske son till den som en dag ska ta över företaget, något som Lucas själv kämpar för att undvika med all sin kraft. Precis som han undviker sin fars alla telefonsamtal och alla försök till kontakt.
Men när Benicio ser till att få träffa Paige ensam och berättar om mordförsöket på en av hans anställdas dotter, kan inte Paige låta bli att nappa på betet och bli intresserad. Naturligtvis är betet egentligen avsett för Lucas själv, i hopp om att sonen äntligen ska ta sig an ett fall som hans pappa rekommenderar. För Lucas skull försöker Paige att inte tänka på vad Benicio sagt, men eftersom mordförsöket gäller en ung häxa kan hon inte riktigt släppa det. Dessutom anser Lucas att det kanske vore bäst om han officiellt introducerade Paige inför sin far. Förr eller senare måste han involvera henne i den del av sitt liv som han så desperat kämpar emot – rikedomen, fjäskandet, de mordlystna halvbröderna och hans påträngande pappa. Men väl i Miami, där Cortez Cabal finns, blir Paige och Lucas snart involverade i mer än bara situationen inom familjen. Någon, eller möjligtvis något, har börjat döda ungdomar från alla fyra Cabals. Mördarens mål verkar vara tonåriga rymlingar med kopplingar till någon av the Cabals – mål som är oväntade och som orsakar mest smärta. Och ju längre Paige och Lucas stannar, desto mer trubbel hamnar de i. Varken Lucas eller Paige är några favoriter bland någon av the Cabals. Lucas halvbröder skulle döda honom om de inte varit direkt beordrade att låta bli. Och eftersom Paige är en häxa är hon inte direkt välkommen heller, särskilt inte efter vårens sammanstötningar med the Nast Cabal.
Eftersom samarbetet mellan de fyra Cabals är ostadigt och fullt av lögner och ärelystnad blir Paige och Lucas tvungna att ta saken i egna händer. De tvingas ta hjälp av alla Lucas kontakter, såväl som Paiges, och snart är de mitt uppe i något som är en röra av mord, gåtor, familjefejder och övernaturliga varelser.

Industrial Magic är fjärde delen i Women of the Otherworld-serien, och andra boken med Paige som huvudperson. Även om jag gillade förra boken tycker jag att den här är bättre. Den har tempo, spänning och framförallt humor.
Jag har aldrig fallit för konceptet i en deckare eller någon som helst annan kriminalroman, men om man kastar in häxor, besvärjare, varulvar och vampyrer – ja, då har man mitt fulla intresse. Jakten på en övernaturlig mördare med hjälp av övernaturliga vapen är spännande, nervkittlande och bjuder inte minst på överraskningar. Och jag älskar att bli överraskad när jag läser, eftersom det händer alltmer sällan att jag inte kan förutse hur saker och ting kommer gå. Kelley Armstrong lyckas med det – inte bara en eller två gånger i en enda bok, utan fler än jag ens kan räkna, både vad gäller små och stora saker.
Det är som vanligt väldigt skickligt skrivet, med den där kryddan av sarkastisk humor som får mig att gapflabba på vart och vartannat kapitel. Industrial Magic är överhuvudtaget en bok som framkallar reaktioner hos mig – allt från att himla med ögonen eller skratta, till att slå mig för pannan eller höja ögonbrynen i förvåning. Det finns såklart stycken som jag finner mer tvivelaktiga än andra, men eftersom de hanteras så bra med en modern, rolig men aldrig löjlig ton, så överser jag med dem.
En sak som jag verkligen uppskattar är att gamla karaktärer blir involverade och har stora roller. Det är alla från Cassandra och Aaron till mina personliga favoriter – Elena, Clay och Jeremy. Elena och Clay får mig som vanligt att skratta mig halvt fördärvad innan jag kan fortsätta läsa. Dessutom introducerar boken fler karaktärer som jag vet eller känner på mig kommer spela stor roll – däribland den underbara Jamie Vegas, och den avlidna Eve Levine, som är huvudperson i nästa bok med titeln Haunted.
Det slår mig när jag läser den här boken, hur otroligt välkonstruerade och komplexa karaktärer det finns i den här serien, alla med sina egna problem som är högst mänskliga, men med den där lilla skillnaden att de är övernaturliga. Tidigare har jag sett exempel i Elena, Clay och Jeremys karaktärer, och här får jag också ta del av Lucas familjeproblem som sonen till sin fars hemlige älskare, målet för sina halvbröders och deras mors hat, samt rollen som sin fars oförklarlige favorit. Det är intressant och inte minst avundsvärt komplext och genomtänkt.
Jo, jag får nog sätta upp Kelley Armstrong på listan över idoler snart.

Industrial Magic”, 2004