söndag 20 juni 2010

Veckans recension: Broken av Kelley Armstrong

Ända sedan Elena Michaels fick reda på att hon är gravid har hon inte varit sig själv. Det finns så många frågor kring graviditeten som hon inte har svar på. Hon är världens enda kvinnliga varulv, och har aldrig hört talas om någonting i närheten av den situation hon befinner sig i. Två varulvar som ska ha barn? När generna vanligtvis förs vidare från far till son – hur kommer då det här barnet att vara?
Frågorna är många och ingen kan besvara dem. Clay och Jeremy är överbeskyddande och kvävande, och Elena skriker efter andrum, vad som helst som kan få hennes tankar bort från barnet bara en stund.
Chansen kommer i form av Xavier Reese, en halvdemon som Elena stötte på då hon var fånge på en forskningsanläggning för ett par år sedan. Han erbjuder Flocken en racka i utbyte mot en tjänst – att stjäla ett brev från en man i Toronto.
Brevet har stort historiskt värde – det är det så kallade From Hell-brevet, som man antar att Jack Uppskäraren skrev till journalisterna under tiden för de berömda morden.
Varför det ska stjälas vet inte Elena, men det verkar vara en uppgift tillräckligt farlig för att ge hennes nerver vad de vill ha, och med Clay och Jeremy i hälarna är hon aldrig i livshotande fara. En enkel och lagom farlig uppgift, som kan vara avklarad snabbt och lätt.
Tror de.
När Elena av en olyckhändelse aktiverar en portal genom From Hell-brevet, blir saker långt farligare än vad någon av dem trott. Har Elena på något sätt släppt ut Jack Uppskäraren från det viktorianska England till nutidens Toronto? Är varelserna som plötsligt är efter dem verkligen zombies? Och varför vill de åt Elena…?
För att kunna stänga portalen och rätta till sitt misstag måste Elena och Flocken kalla in alla resurser de har i den övernaturliga världen. Men att slåss och försöka ta reda på vad som kommer stänga portalen medan hon är gravid är mer än Elena klarar av. Men saker blir snart så allvarliga att hon kanske kommer bli tvungen att kämpa, för att skydda inte bara sig själv och de hon älskar, utan också barnet hon bär på.

Efter att ha blivit beskviken på förra boken i serien blir jag helt och hållet förälskad i den här. Elena är en ideal huvudkaraktär och boken är spännande, rolig och fullständigt underbar. Jag kan inte sluta läsa, Broken är en riktig bladvändare.
Även om jag tyckte ploten som boken vilar på – portaler, Jack the Ripper och zombies – var ganska tunn när jag först läste om den, så är jag helt och fullt inställd på alla de sakerna när jag väl läser. Det är övertygande och bra skrivet, på ett sätt som ständigt överraskar och som aldrig blir tråkigt.
Humorn i det hela driver mig till gapskratt ibland, åt Elena och Clays ständiga smågräl, Jeremys lugna och förutseende karaktär och så naturligtvis några av de gamla – vi får inte bara återse Antonio och Nick, som varit frånvarande sedan seriens första bok – utan också Jaime Vegas, en av mina nya favoriter som är minst lika intressant och rolig som Elena och Paige varit. Jag längtar verkligen efter att få läsa nästa bok i serien, No Humans Involved, där hon är huvudperson. Och så får vi bekanta oss med några nya karaktärer också, tillexempel Zoe Takano.
Broken är riktigt bra och jag har ingenting att klaga på alls. Jag är lika överväldigad av Kelley Armstrongs berättarteknik som förut och jag hittar ingenting att kritisera över huvud taget.
Jag har verkligen fastnat för den här serien, och planerar att inte bara läsa alla romaner, utan också ge mig på samlingarna och internetnovellerna som går att hitta via författarinnans hemsida; www.kelleyarmstrong.com.

Broken”, 2006

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar