onsdag 3 december 2014

Nobeltankar

Efter att ha läst Modianos Lilla smycket började jag fundera på vilka fler Nobelvinnare jag läst. Listan på vinnare är lång, och jag har läst elva av dem (dock aldrig med tanken att läsa för att de vunnit Nobelpriset - i Kiplings fall visste jag inte ens om det).

De jag har läst är: Rudyard Kipling (Djungelboken), Selma Lagerlöf (Gösta Berlings saga), Knut Hamsun (Svält), Thomas Mann (Döden i Venedig), Ernest Hemingway (Den gamle och havet), Albert Camus (Främlingen), John Steinbeck (Möss och människor), Samuel Beckett (I väntan på Godot), William Golding (Flugornas herre), och J.M. Coetzee (Onåd). 

Och så blev jag nyfiken på hur ni gör. Jagar ni efter böckerna när vinnaren tillkännagetts? Har ni läst många Nobelpristagare? Vilka då? Kommentera, det skulle vara kul att se!

2 kommentarer:

  1. Av de nobelpristagare jag kommer ihåg att jag har läst är Jelinek, Tranströmer, Steinbeck, Hemingway, Lagerlöf, Sartre, Hesse och Hamsun. Jag vill jättegärna läsa t ex Mann, Coetzee, Modiano, Müller, Brodsky osv.!

    SvaraRadera
  2. Hesse och Sartre är jag nyfiken på! Av de du nämner som olästa tipsar jag nog mest om Thomas Mann, jag gillade verkligen Döden i Venedig och den är dessutom jättekort.

    SvaraRadera