onsdag 12 november 2014

Den som väntar på något gott

Äntligen! Efter månader av jagande efter den enda boken i Mumin-serien som jag saknar har jag äntligen fått tag på Det osynliga barnet och andra berättelser. 


Jag har berättat om det innan här på bloggen, men för att dra hela grejen igen - jag började samla på mig alla kapitelböcker i Muminserien förra sommaren ungefär, efter att ha upptäckt Tove Jansson löjligt sent i livet. Och i somras, när jag till slut skulle köpa de sista böckerna jag saknade (Trollvinter, Det osynliga barnet och Pappan och havet) så hade plötsligt böckerna gått ur tryck. Jag lyckades få tag på Trollvinter och Pappan och havet i olika butiker som fortfarande hade exemplar kvar, men Det osynliga barnet var slut precis överallt. Jag kontaktade till och med förlaget för att höra om de hade något ex kvar, för så nördig är jag, men icke.

Och ja, jag vet att Tove Jansson ständigt kommer i nytryck och att jag skulle kunna få tag på boken i en annan upplaga, men jag ville ha hela serien i samma design. Det skulle irritera ihjäl mig att ha en av böckerna i serien i helt annat format.

Så jag lade in bevakningar på boken på några olika antikvariatssidor, och nu i veckan gav det resultat. Glansholms Antikvariat mejlade mig och sa att de hade boken, och även om jag nu fått betala ungefär tre gånger så mycket som jag skulle ha behövt om jag köpte boken medan den fanns i butik, så är jag så himla nöjd.

Dessutom kom den levererad i ett fint paket:


Och så här ser hela serien i all sin komplettering ut (den prologliknande Småtrollen och den stora översvämningen är inte med):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar