fredag 20 april 2012

Bokfrågor

Lite bokfrågor såhär på kvällskvisten är aldrig fel :)

Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?
Det är de författare jag "följer", till exempel Stephen King vars böcker jag alltid köper så fort de kommer ut på svenska. Annars handlar det nog om serier som jag väntar på, men har jag en gång börjat köpa en serie i pocket så vill jag gärna ha hela i samma format. Kalla mig pedantisk.

Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?

Förstaplatsen kniper Stephen King med stort försprång; jag har för närvarande 49 böcker av honom. På andra plats kommer Kelley Armstrong med 18 böcker, och nummer tre är J.K. Rowling med 17 böcker (Harry Potter har jag på både svenska och engelska, och sedan tillkommer hennes tre "faktaböcker").

Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset?

Blev tipsad om en bok som heter Fortfarande Alice av Lisa Genova, en fiktiv bok om en kvinna som diagnosticeras med tidig Alzheimer. Den var gripande, om än lite för faktainriktad på sina ställen vilket berättelsen led av. Men det kan jag ursäkta den.

Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?
Hm. Det är nog Jag är Zlatan som jag gav bort tillsammans med Dödssynden till min syster i födelsedagspresent. Två böcker som är så olika varandra de bara kan bli, kanske, men jag tror syrran kommer gilla båda. Förhoppningsvis.

Har du några biblioteksreservationer just nu?
Nej. Men har en hel drös böcker från biblioteket hemma (det är svårt att låta bli att ta hem intressanta böcker när man jobbar där...).

Vilken bok/böcker läser du just nu?
Just nu läser jag Moment 22 av Joseph Heller, vilket tar ovanligt lång tid. Men jag ska läsa ut den! Jag lovar. Jag kommer bli så fruktansvärt besviken på mig själv annars. Och den är faktiskt ganska rolig när allt kommer omkring, se bara här:

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar