tisdag 12 april 2011

Begagnat

Mitt lilla kommunbibliotek gallrade ut böcker idag när jag helt dyblöt av regnet störtade in för att rycka åt mig Jack Kerouacs På väg. Fick nämligen reda på igår att vi ska ha läst den - tills på fredag. Jippi? Lite mer planering av lärarna vore, åh, jag vet inte, toppen?

Iallafall så slogs jag av hur perfekta fyndställen biblioteksgallringar är. Varje bok kostade tio kronor, och jag hittade tre. Till att börja med köpte jag Twilight på engelska (med rätt mycket lösa sidor i, men det ska jag fixa med tejp) för jag har bara läst den svenska och känner mig ganska lurad på något sätt. Men jag vägrar byta ut min svenska, för den var en present från förlaget som ger ut Twilight, där jag praktiserade för en tre-fyra år sedan.

Vidare köpte jag ännu en version av Jack Londons Skriet från vildmarken. Den boken är, utan tvekan, den bok jag läst flest gånger och äger flest exemplar av - tre olika översättningar plus en gammal serietidningsadaption. Anledningen är just att den finns i så många översättningar. Jag måste verkligen köpa den på engelska så jag kan sluta kompromissa mellan mina olika versioner. Dock ska jag inte behålla den ena, den jag köpte idag, utan den tänker jag ge bort.

Till sist köpte jag också The Plague Dogs av Richard Adams, den enda av böckerna jag inte läst innan. Vet inte vad den handlar om, den har inte ens en baksidetext, men jag älskar ju Den långa flykten, (recension hittas den 27 september 2009) så jag får hoppas att jag gillar den här också. Allt med hundar på omslaget går hem hos mig ;)

Hursomhelst så är gallringar (och loppisar!) verkligen guldgruvor när det gäller att få tag på gamla, udda och svåråtkomliga böcker. Det finns extremt mycket skit (jag orkar inte se fler högar med Jean M. Auels grottfolksserie eller Törnfåglarna på ännu en loppmarknad), men ibland hittar man guldkorn som man varit på jakt efter länge.

Dessutom - priset. Tio kronor för en bok. TIO KRONOR, ofta fem för pocket. Och för det mesta kan man fylla en hel kasse och betala sådär en femtio, max hundra spänn. Jämför då med böcker i nyskick som i värsta fall kostar uppemot trehundra kronor styck. En sjuhelvetes skillnad.

Så om ni inte redan besöker loppmarknader, second-handbutiker och biblioteksgallringar - do it.

Nästa stopp Myrorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar