söndag 25 juli 2010

Veckans recension: Tales of the Otherworld av Kelley Armstrong

Precis som föregångaren Men of the Otherworld är Tales of the Otherworld en samling kortare berättelser som ger svar på alla de frågor man undrat över när man läst böckerna i serien Women of the Otherworld. Boken består av åtta berättelser; Rebirth, Bewitched, Birthright, Beginnings, Expectations, Ghosts, Wedding Bell Hell och The Case of El Chupacabra.
I den första berättelsen¸Rebirth, får vi se hur Aaron blev vampyr och hur han mötte Cassandra. I Bewitched får vi svaret på hur den svarta häxan Eve Levine mötte Kristof Nast, arvingen till the Nast Cabal, och hur de blev förälskade – ett förhållande som omöjligt kan fungera och som hotar att krossa båda deras liv.
I Birthright träffar vi Logan, och får vara med under hans första möte med the Pack. Därefter följer Beginnings, en längre novell där vi får se hur Clay och Elena träffades.
I Expectations råkar Lucas på Eve Levine, och i Ghosts träffar vi på Jeremy Danvers under perioden då Bitten utspelade sig.
Till slut har vi två noveller om Paige och Lucas; Wedding Bell Hell och The Case of El Chupacabra. Vi får se hur hektiskt ett bröllop kan vara när man är häxa och ska gifta sig med den rebelliske arvingen till tronen i the Cortez Cabal, och sedan, i The Case of El Chupacabra, får vi följa det gifta paret när de tar sig an ett fall som ser misstänkt mycket ut som en vampyrattack...

Det är väldigt svårt att skriva vad den här boken innehåller på ett bra sätt. Det är en novellsamling där alla noveller hör samman med Women of the Otherworld-serien, men också en bok som inte faller in naturligt i serien. Novellerna var från början bara publicerade på författarinnans hemsida, men efter påtryckningar av fansen blev de till de två samlingarna Men of the Otherworld och Tales of the Otherworld. Den förra var mer som en enhetlig berättelse, eftersom alla de fyra berättelserna innehöll samma karaktärer. I Tales of the Otherworld är det bara den kronologiska ordningen som gör boken mer organiserad.
Det är inte en bok jag rekommenderar till någon som inte läst serien den kopplar an till, för bara några få av novellerna är fristående. Några av dem; Rebirth, Birthright, Expectations, Ghosts och Wedding Bell Hell är väldigt korta, några av dem inte mer än ett par sidor långa, och innehåller ingen vidare storyline, men är fantastiska godbitar för mig som undrat över hur Paige och Lucas bröllop såg ut och hur Logan kom in i the Pack. Andra av berättelserna, Bewitched, Beginnings och The Case of El Chupacabra, är betydligt längre och innehåller mer av en berättelse i sig än vad de andra gör. Den sistnämnda är mest lik de övriga böckerna i serien, med mord och mysterier, medan de två första är berättelser om hur två osannolika kärlekspar uppstod.
Jag har längtat länge efter boken, och den är verkligen ett härligt komplement till serien jag redan älskar. Jag tycker det finns en så mysig känsla i den här serien, som är ett nätverk av personer där man skiftar fokus från en till en annan genom böckerna, men som aldrig glömmer bort de karaktärer man träffat på förr som man fortfarande älskar. Humorn är oundviklig och flera gånger ligger jag dubbelvikt i skrattattacker, samtidigt som det är sorgligt och vackert. De romantiska elementen är starka, men i kombination med spänningen och humorn gör det ingenting alls.
Jag tycker också om att få mer perspektiv på de karaktärer jag redan känner till men som jag inte reflekterat så mycket över. Kristof tyckte jag aldrig om, men i och med hans roll i Bewitched faller jag mer och mer för honom. För att inte tala om hans son Sean, som man bara vidrört som snabbast i Industrial Magic och Haunted. Hans svåra val mellan att ge upp sin familj och allt han känner till, eller att leva en lögn för resten av sitt liv, är sorgligt och så bra skildrat att jag kommer på mig själv med att mumla ”men åh, stackare” åt boksidorna.
För att sammanfatta det hela kan jag säga att om du läst och tyckt om Women of the Otherworld precis som jag, så finns det ingen anledning att inte läsa den här boken. Den är som en godispåse för ett fan av de övriga böckerna. Men om du inte känner till Women of the Otherworld (och förmodligen inte har förstått ett smack av vad jag skrivit i hela den här recensionen), så kan jag bara peka på första boken Bitten och be dig komma tillbaka om du fallit för serien.

”Tales of the Otherworld”, 2010