söndag 11 april 2010

Veckans recension: Ful eller snygg? av Scott Westerfeld

Tally Youngblood är snygg. Hon lever sitt problemfria liv en problemfri värld, där hennes största bekymmer är hur hon ska kunna bli medlem i ett gäng och vilka kläder hon ska ha på sig på nästa fest.
Men under ytan, långt bortom räckhåll, under hennes tankar, har hon en känsla av att någonting inte stämmer.
När hon får besök av en fuling som hon på något sätt känner igen börjar hon ana att hon måste ta reda på någonting. Någonting viktigt.
Tillsammans med Zane, en av snyggingkillarna som liksom är annorlunda, så börjar hon utforska den del av sitt liv som hon nästan, men inte helt, glömt bort. Hennes tid som ful.
Men myndigheterna har ögonen på Tally, och snart är hon och Zane fångna av sina kommunikationarmband som inte går att ta av. De svälter sig själva i hopp om att till slut kunna dra av armbanden och kunna fly, ut till Smokeborna som väntar på Tally. Till dess kan de bara föra ordlösa och lågmälda konversationer, och låtsas att de är lika hjärnblåsta som resten av staden – för armbanden är avlyssnade. Det är svårt att konspirera när det inte går att tala högt, och att få med sig ett gäng snyggingar som knappt kan tänka på egen hand är näst intill omöjligt.
Dessutom ställer personerna som står Tally allra närmast till problem. Shay förvandlas från en trevlig men känslofylld tjej till någon som helt styrs av hämndbegär och bitterhet. Tallys starka känslor för Zane blandas med de otydliga minnen hon har av sin förre pojkvän, David, som fortfarande väntar på henne.
Och vad är egentligen fel med Zane? Någonting håller på att hända med honom, något fruktansvärt som Tally verkar ha skulden för.
Och myndigheterna i staden fortsätter hålla ett öga på dem. Allting verkar omöjligt… men nog måste det väl finnas en väg ut?

Jag tänker inte ens nämna den horribla översättningen av titeln. Jag skulle bli alldeles för upprörd.
Andra delen i serien om Tally Youngblood och den hjärnbefriade vackra framtiden är en direkt fortsättning på förra boken, som heter Ful. Det känns knappt alls att det är en ny bok, som det ibland kan göra i serier, utan som en och samma. Det finns liksom inget hopp, varken i kvalitet eller sätt att berätta – det uppskattar jag.
Det är en spännande äventyrsroman för unga som får hjärtat att bulta och ögonen att spärras upp. Seriens originella handling gör det omöjligt att förutse alla händelser, vilket är ovanligt för mig numera. Trots att jag uppskattar serien och tycker den är väldigt spännande tvivlar jag på om jag kommer läsa färdigt den. Det känns lite ledsamt eftersom jag nu, såhär direkt efter andra boken, skulle ha kastat mig över den tredje delen. Men intresset svalnar medan man väntar på nästa bok, och det gör mig osäker.
Jag kommer också på mig själv med att ständigt vilja bläddra framåt, precis som i den förra boken. Det är svårt att låta bli när historien varvar ner och tar det lugnt ett tag.
Jag tror att den här bokserien är en av de allra bästa inom genren för ungdomar just nu. Den är originell, spännande, överraskande och skriven så att man enkelt förstår. Det finns inga oklarheter mer än handlingens egna mysterier.

Pretties”, 2005

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar